Opstart og overgange

Opstart

Inden jeres barn starter, opfordrer vi jer til at ringe og aftale en tid, hvor I kan komme og se børnehaven, samt få en snak med personalet på den stue jeres barn skal starte. Uanset om barnet har været i dagpleje eller vuggestue, er det en stor forandring, at starte i en børnehave. Det er stort, at der er mange børn og færre voksne. Vi vil under Jeres besøg komme ind omkring, hvordan de første dage i børnehaven, skal være for at give Jeres barn den bedste start. Ligeledes vil vi spørge ind til, om der er nogle informationer, der kan være rart for os at vide vedrørende Jeres barn.

Overgange

I overgangen fra dagtilbud til skole har vi et udvidet formelt samarbejde med vores distriktsskole Lyshøjskolen. Det formelle samarbejde består i at arbejde med en genkendelighed for barnet. Genkendelighed i aktiviteter og relationer. Der laves en personlig dækkeserviet som følger barnet fra dagtilbuddet til skole. Det genkendelige element dækkeservietten, bruges til at lære barnet at kende og få dannet relationer. Eventyret "Fyrtøjet" arbejdes der med, både i vores Boblegruppe, i Glidende overgang og igen i 0. klasse. Børnehaven har fået en bog fra skolen som der læses for dem i børnehaven og efterfølgende atter præsenteres for dem i skolen. Tæt på skolestart tager Boblegruppen på besøg til skolen, hvor børnene ser og leger i de lokaler, hvor de skal opholde sig i Glidende overgang. Desuden får Boblegruppen et par gange besøg af en 0.klasses lærer.

Dagtilbuddene i distriktet og skolen har i samarbejde lavet et "Fælles børnesyn" og arbejdet med "Den røde tråd" i overgangen.

Fra børnehaven har vi endvidere ofte en personale med i glidende overgang (GLO), i minimum 14 dage men ofte 3 måneder. Den kendte børnehave-personale skaber tryghed for børn (og forældre). Endelig afholdes overleveringssamtaler mellem børnehave og skole, så skolen er så godt forberedt som muligt til at modtage børnene samt eventuel vigtig viden om det enkelte barn og familie ikke går tabt. Kompetencehjulet anvendes systematisk ved overlevering af børn i udsatte positioner fra børnehave til GLO.

Skolen og børnehaven evaluerer, hvert år i juni, glidende overgang. Det med henblik på at gøre overgangen fra børnehave til skole, så glidende som muligt for den kommende årgang. Evalueringen er også for at udvikle læringsmiljøerne til kommende års glidende overgang.

Derudover samarbejder vi uformelt med de øvrige skoler, hvor vi leverer børn til.