SPU (skoleparathedsundersøgelse)

SPU (skoleparathedsundersøgelse) er udviklet med henblik på at give forældre og pædagoger en bred oversigt over det enkelte barns kunnen og udviklingsmuligheder i et helhedsperspektiv mht. det at være skoleparat. Testen anvendes i begyndelsen af det kalenderår, hvor barnet skal starte i skole, således at der om nødvendigt er tid til at tilrettelægge et skoleforberedende forløb. Materialet har vist sig særdeles velegnet til at belyse de særlige problemer, som tosprogede børn kan stå overfor ved skolestart. Derudover kan testen naturligvis også anvendes som et redskab i evalueringen af den pædagogiske indsats i børnehaver og børnehaveklasser.

Undersøgelsen består af 60 spørgsmål, hvoraf barnet gennemfører 47 opgaver sammen med pædagogen, og 13 som pædagogen besvarer ud fra sit kendskab til barnet. Resultatet gøres op på følgende skalaer: sproglig formåen, talforståelse, hukommelse, perceptuelle/ motoriske færdigheder og indlæringsmåde. Svarene gøres op og giver i sig selv også en god om end knap så nuanceret indikation af, hvorvidt barnet er skoleparat.