Fri for mopperi

I Børnehaven arbejder vi med Red Barnets antimobnings materiale:

Fri for mobberi. Målet med materialet er at skabe børnefællesskaber i børnehaven, der kan leve videre i skolen.

Stuerne holder et ugentligt børnemøde hvor vi har Fri for mobberi kufferten fremme. Kufferten indeholder forskellige sociale værktøjer vi bruger til at udvikle børnenes samspil og fælleskaber. De sociale værktøjer er bl.a samtaletavler, massage samt store og lille bamseven. Den særlige bamsefigur er maskot for projektet. Den symboliserer tryghed, omsorg og venskab og minder børnene om at passe godt på hinanden og være gode kammerater. Til børnemøderne bruger vi altid begrebene at drille-for-sjov og drille-for-alvor, da det er begreber der er letforståelige for mindre børn.

Udledt af vores Fri for mobberi arbejde har vi i børnehaven nogle husregler:

• Vi taler pænt til hinanden
  • Vi spørger om lov, inden vi tager hinandens legetøj
  • Vi hjælper hinanden
  • Vi hører efter når nogen siger "stop"

Hvis I har spørgsmål til Fri for mobberiarbejdet er I velkomne til at stille dem til stuepersonalerne. På Red barnets hjemmeside kan I også læse mere om den teoretiske baggrund for udformningen af Fri for mobberi.